قیمت‌ها در بازار مسکن ساعتی شد

در شرایطی که بازار با بحران فایل فروش مواجه شده و در بسیاری موارد عرضه فایل فروش به صفر رسیده است، برخی از فروشنده‌ها که عملا دیگر تمایلی به فروش ندارند و با هر بهانه‌ای به دنبال عدم‌فروش واحد و عرضه آن در سال بعد هستند، اقدام به تغییر روزانه و حتی ساعتی قیمت‌های فروش می‌کنند.

باین شرایط باعث شده است به لحاظ سطح قیمتی، بازار در ناپایدارترین شرایط خود به سر ببرد آن هم در مقطع حساس زمانی شب عید که تقاضا برای خرید مسکن مطابق با عرف هر سال، افزایش می‌یابد.

به ویژه آنکه افزایش نااطمینانی‌ها، تمایل به خرید مسکن در میان گروه‌های مختلف (مصرف‌کننده و غیرمصرفی) را افزایش داده است. در واقع قیمت‌ها در بازار مسکن به قیمت‌های ژله‌ای تبدیل شده است. بازار مسکن بازاری است که بر اساس عرف همیشگی، همواره دیرترین و با تاخیرترین تاثیرپذیری از تغییرات نرخ و نوسانات قیمتی در بازارهای دارایی از جمله بازار ارز و… را به خود اختصاص می‌دهد. به این معنا که همواره چسبندگی قیمتی در بازار مسکن بیشتر و اثرپذیری از تحولات سایر بازارها، در این بازار با تاخیر زمانی بوده است. اما در مقطع زمانی فعلی، نوسانات شدید ارزی و جهش در سایر بازارها مانند بازار سکه، طلا و… باعث شده است، عملا بسیاری از افراد برای حفظ دارایی‌های خود یا برای آنکه با بهای کمتری نسبت به سال بعد بتوانند آپارتمان خود را تبدیل به احسن کنند، به عنوان متقاضی وارد بازار شب عید معاملات ملک شوند. با این حال، نه تنها حجم عرضه فایل به دلیل انتظار فروشنده‌ها از ادامه رشد قیمت در سال بعد به شدت کاهش یافته است که برخی از آنها اقدام به تغییرات ساعتی و روزانه قیمت فایل‌های خود کرده‌اند.

این موضوع باعث شده است اعتبار یا تاریخ مصرف قیمت در فایل‌های فروش به کمترین حد ممکن برسد. البته این اولین بار نیست که بازار مسکن با تغییرات روزانه وساعتی قیمت در فایل‌های فروش روبه‌رو می‌شود بلکه پیش از این نیز در مقاطعی که قیمت‌ها در بازار به اوج رسیده و حباب مسکن متورم می‌شد و به همین علت این انتظار وجود داشت که هر لحظه عملیات تخلیه حباب آغاز شده و قیمت واقعی و حتی اسمی مسکن شروع به کاهش کند، این شرایط تجربه می‌شد.

 

اما شرایط دوره‌های قبل با دوره فعلی یک تفاوت مهم و آشکار دارد. این تفاوت مربوط به قرار داشتن بازار در آن دوره‌ها در فاز رونق تورمی و قرار داشتن بازار فعلی در وضعیت رکود سنگین است.

دردوره‌هایی که بازار در اوج رونق تورمی قرار داشت، بعضا نقطه اوج قیمت در این بازار با ناپایداری سطح قیمت‌ها وتغییرات روزانه و ساعتی قیمت در این بازار همراه می‌شد. اما بعد از مدتی، روند تخلیه حباب و رسیدن قیمت‌ها به پایداری نسبی آغاز می‌شد. هم‌اکنون اما به‌رغم رکود سنگین در بازار مسکن، این ناپایداری قیمتی در حال تجربه شدن است. آن هم زمانی که بسیاری از فروشنده‌ها عملا از فروش انصراف داده و در بهترین حالت آن را به ابتدای سال بعد موکول کرده‌اند. در چنین شرایطی حجم تقاضا برای خرید مسکن نسبت به نیمه اول سال به میزان محسوس افزایش یافته است. تقاضایی که این روزها با کمبود فایل مواجه شده و عملا نمی‌تواند از بازار خرید کند.

به این مطلب امتیاز دهید