فروش متری مسکن در بورس قطعی شد؟

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران اظهار کرد: قرار است مسکن را در بورس کالا عرضه کنیم. این اقدام در جهت جذب سرمایه‌های خرد است که بتوانیم سرمایه‌ها را به سمت مسکن بیاوریم.

بمهدی هدایت با بیان اینکه تلاش شده برای افرادی که سرمایه کمی هم دارند، شرایطی فراهم شود که بتوانند خانه‌دار شوند، گفت: از اواخر آبان سال جاری فروش متری مسکن آغاز می‌شود.

به نقل از صدای بورس، مهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران درباره فروش متری مسکن در بورس کالا اظهار کرد: قرار است مسکن را در بورس کالا عرضه کنیم. این اقدام در جهت جذب سرمایه‌های خرد است که بتوانیم سرمایه‌ها را به سمت مسکن بیاوریم.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در توضیح بیشتر این پروژه تصریح کرد: چند پروژه شهرداری تهران در بخش فروش متری مسکن است که مردم بتوانند به صورت خُرد خرید کنند. برای مردم هم منفعت مالی دارد و اینکه می‌توانند در یک بازه زمانی مشخص خانه‌دار شوند. هر زمان که پول داشتند می‌توانند چند متر زمین بخرند.

وی گفت: این کالا در بورس کالا عرضه می‌شود سرمایه‌هایی که به سمت سکه و دلار رفته به سمت مسکن می‌آیند و در این زمینه ساخت و ساز فعال‌تر می‌شود و مردم راحت‌تر می‌توانند خانه‌دار شوند، اما در خصوص قیمت اوراق مسکن باید بگویم که تا اواخر آبان قیمت نهایی مشخص می‌شود.

هدایت درباره قیمت‌های مسکن نیز گفت: پروژه‌ها مشخص است، ولی هنوز قیمت در نیامده است؛ بیشتر فروش متری مسکن در مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۹ و … است و این پروژه برای اقشار کم درآمد جامعه است که بتوانند صاحبخانه شوند.

مزایای عرضه متری مسکن در بورس کالا

این در حالیست که فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره اینکه به طور کلی هر محصول و کالایی که در بورس کالا عرضه شود، بازار آن کالا با شفافیت همراه می‌شود، گفت: با عرضه متری مسکن در بورس کالا می‌توان سرمایه‌های خُرد را جمع آوری و از این طریق بحث تامین مالی پرژوه‌های در حال ساخت را دنبال کرد.

وی افزود: قیمت گذاری شفاف از مزایایی است که عرضه متری مسکن در بورس کالا می‌تواند آن را محقق کند. همچنین با توجه به اینکه معاملات مسکن در کشور به صورت سنتی در بنگاه‌ها انجام می‌شود، سازوکار بازار سرمایه با توجه به شفافیتی که دارد، می‌تواند راهگشا باشد و شفافیت را در بازار مسکن حکمفرما کند. همچنین نقدشوندگی نیز از دیگر موضوع‌هایی است که سرمایه‌گذارانی که در بورس کالا برای خرید متری مسکن حضور پیدا می‌کنند، می‌توانند از آن برخوردار باشند.

آقابزرگی اظهار کرد: علاوه بر تامین مالی پروژه‌های مسکن بخش خصوصی که از کنار این طرح می‌تواند انجام شود، دولت نیز می‌تواند با عرضه املاک مازاد خود در بورس کالا، اقدام به تامین نقدینگی کند و بسیاری از اموال مازاد خود را از این طریق به فروش برساند.