آیا سقف اجاره بها رعایت می‌شود؟

بررسی بازار مسکن نشان می‌دهد، بیشتر مالکان و موجران در تهران علاقه‌ای به رعایت سقف ۲۵ درصد برای تعیین اجاره بها را ندارند. این در حالی است که سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده با دفاتر مشاوران املاکی که این سقف را رعایت نکنند، برخورد خواهد کرد.
مالکان و موجران در تهران

به گزارش بازار ساختمان، یک مشاور املاک در مناطق مرکزی تهران می‌گوید: قراردادهای تمدیدی تا حدودی با مستأجران همکاری کرده و میزان قرارداد اجاره مسکن را کمتر از عرف کنونی بازار برای سال جاری تمدید می کنند.

او افزود: ولی از آنجا که فایل‌های اجاره یا کم است یا اگر پیدا شود، با ارقام عجیب و غریبی به مستأجران عرضه می‌شود، بخش زیادی از مستأجران چاره‌ای جز همکاری با موجر را ندارند؛ در غیر این صورت باید به مناطق جنوبی تر یا حاشیه‌ای پایتخت کوچ کنند.

یکی دیگر از واسطه‌های ملکی اعلام کرد: در برخی موارد فایل‌های اجاره به حدی دور از ذهن است که مثلاً برای یک واحد کلنگی در زیرزمین ارقامی از سوی موجر اعلام می‌شود که سال گذشته برای یک واحد ۷۰ متری در طبقه همکف با پارکینگ در همان محله در نظر گرفته می‌شد.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در این رابطه عنوان کرد: متأسفانه با بازخوردهایی که از همکارانمان دریافت کرده‌ام، موجران و مالکان حاضر به رعایت سقف ۲۵ درصدی نیستند.

مالکان و موجران در تهران

وی با تاکید بر اینکه مشاور املاک هیچ نقشی در این خصوص ندارد و مالک، خود تعیین کننده اجاره بهاست، اظهار داشت: اما در مصوبه ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات مسئول برخورد با مشاوران املاک شده است؛ در حالی که مشاور املاک حداکثر می‌تواند از مالک یا موجر بخواهد رقم افزایش اجاره بها برای سال جاری را کمتر کند. در غیر این صورت خود مشاور املاک از کمیسیون جا می‌ماند و درآمدی نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: طبق اعلام برخی مشاوران املاک، مصوبه تعیین سقف اجاره بها سبب بروز درگیری‌هایی میان موجر و مستأجر شده است.