چند درصد خانه‌های ترکیه به خارجی‌ها می‌رسد؟

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید که با وجود بالا رفتن تورم در ترکیه، دولت این کشور حمایت‌های متنوع خود از بازار مسکن را ادامه می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، جلال ابراهیمی اظهار کرد: در ماه‌های گذشته قیمت‌ها در ترکیه افزایشی شده و همین موضوع بر قدرت خرید مردم تاثیر منفی گذاشته است، مسئله‌ای که در بازار مسکن نیز خود را نشان می دهد و با توجه به بالا بودن تقاضا، کاهش قدرت خرید در این حوزه می‌تواند مشکل ساز شود.

وی با بیان اینکه دولت ترکیه در سال‌های گذشته حمایت‌های متنوعی را از بازار مسکن در دستور کار قرار داده است، توضیح داد: یکی از اصلی‌ترین حمایت‌ها در این حوزه اعطای وام‌های بلندمدت با سود پایین به خصوص برای کارمندان دولت است. این در حالی است که به طور همزمان نظارت شدید و سختگیرانه‌ای بر ساخت و سازها نیز اعمال می‌شود.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: در کنار آن دولت ترکیه به پیمانکاران ساختمانی وام‌های متعدد می‌دهد که موجب رونق در ساخت و سازها در این حوزه شده است. در ترکیه بیشترین تمرکز بر ساخت واحدهای مسکونی با متراژ کم است و با توجه به کمبود مسکنی که در شهرهای بزرگ وجود دارد، این موضوع برای دولت اهمیت بسیاری دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه قیمت مسکن در ترکیه افزایشی شدید را تجربه کرده، بیان کرد: برای مقایسه می‌توان اینطور گفت که خانه در ترکیه دو برابر ایران رشد قیمت داشته و این موضوع چه در خرید و فروش و چه در اجاره خود را نشان داده و دولت را بر آن داشته تا برنامه‌های حمایتی را در دستور کار قرار دهد. در ترکیه هیچ خانه و طرحی به شکل نیمه کاره رها نمی‌شود و از انبوه سازان حمایت‌های ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا،وی به سهم محدود خارجی‌ها از بازار مسکن ترکیه اشاره کرد و گفت: مجموع خانه‌هایی که از سوی ایرانی‌ها، عراقی‌ها، آلمانی‌ها، انگلیسی‌ها، سوری‌ها و شهروندان سایر کشورها خریداری شده حتی پنج درصد خانه‌های ترکیه نیز به شمار نمی‌رود، به این ترتیب این تلقی که ورود خارجی‌ها باعث افزایش قیمت خانه در ترکیه شده درست نیست و عوامل داخلی در آن تاثیر داشته است.