علت اصلی رکود صنعت ساختمان چیست؟

صما، انبوه سازان: تا زمانی که بهره های بانکی بالا در جامعه رایج است و از طرفی سیاست کاری دولت یازدهم در خصوص ساماندهی مسکن نامشخص و در مرحله اجرایی نیست، همچنان این صنعت در آشفتگی به سر می برد.

رییس انجمن انبوه سازان استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار «صما» ضمن بیان متن فوق اظهار داشت: دلیل اصلی رکود صنعت ساختمان و تولید، وجود بهره های بانکی بالایی است ، چراکه این عامل باعث عدم ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در تولید و ساخت و ساز می شود.

شهاب الدین شهبازی با تاکید بر این که دولت یازدهم باید پای بهره های بانکی کلان را از صنعت ساختمان حذف کند، افزود: متاسفانه با رایج شدن سودهای بالای ۲۰ درصد، تورم در جامعه حاکم شد و تا زمانی که دولت برای این مسئله چاره اندیشی نکند رکود در صنعت ساختمان و تولید احساس می شود.

وی در این بین به کشور ژاپن اشاره کرد و گفت: در این کشور پیشرفته، بهره های بانکی یک درصد است و با این رویه سرمایه داران این کشور مجبور هستند پول خود را در تولید به جریان بیندازند و با جریان یافتن پول سرمایه داران در صنعت ساختمان و بخش تولید، قطعا موجبات رشد و شکوفایی فراهم می شود.

رییس انجمن انبوه سازان استان اردبیل با اشاره به این که خواب سرمایه در بانک های کشور موجب تورم و رکود صنعت تولید می شود، تصریح کرد: انباشت پول تنها زمینه سودرسانی به دلالان را ایجاد می کند و برای این قشر سودرسان است و دولت یازدهم قطعا باید در این راه تجدیدنظر کند.

وی در ادامه یکی از اقدامات مثبت دولت در صنعت ساختمان را ارائه طرح نوسازی بافت های فرسوده اعلام کرد و یادآور شد؛ دولت یازدهم این طرح را در حالی ارائه کرد که هنوز با گذشت چند ماه از آن، هیچ عملی در این حوزه صورت نگرفته است.

شهبازی در پایان مزیت اجرایی شدن این طرح را برشمرد و گفت: دولت باید امکانات اجرایی شدن این طرح را در سراسر استان ها به کمک انبوه سازان فراهم کند و هر چه زودتر این موضوع اجرایی شود، چرا که اجرای این طرح موجب می شود شهر از چالش های مرتبط با این بافت ها رهایی یابد و چون در این بافت ها زیرساخت ها وجود دارد، فشاری بر دولت برای تهیه زیرساخت ها وجود ندارد.