قیمت یک متر خانه در تهران چقدر است؟/ منطقه پنج تهران صدرنشین معاملات مسکن

در شهریورماه سالجاری بیش از ۱۴ هزار واحد مسکونی آپارتمان با قیمت میانگین متری ۴ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفته که ارزان‌ترین قیمت میانگین برای این واحدها در منطقه ۱۸ به ارزش حدود ۲ میلیون تومان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ،  در شهریورماه ۱۴٫۳ هزار واحد آپارتمان مسکونی در تهران مورد معامله قرار گرفته که این میزان معامله نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با رشد ۱۰٫۹ درصدی مواجه شده است.

 

قیمت متوسط هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی که در شهر تهران از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی انجام شده، ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان است و نسبت به مدت با رشد ۲٫۳ درصدی روبرو شده است.

 

حجم معاملات مسکن

به طور دقیق در ماه پایانی تابستان ۱۴ هزار و ۲۸۷ واحد آپارتمان مسکونی مورد معامله قرار گرفته که ۵۱٫۵ درصد به تعداد ۷۳۶۲ واحد آپارتمان از این معاملات مربوط به ساختمان‌هایی با عمر پنج سال است. در کنار ساختمان‌های پنج ساله، ۲۲۰۱ واحد آپارتمان با طول عمر  ۶ تا ۱۰ سال، ۲۵۴۹ واحد با طول عمر ۱۱ تا ۱۵ سال، ۱۱۶۲ دستگاه با طول عمر ۱۶ تا ۲۰ سال و ۱۰۱۳ دستگاه آپارتمان با طول عمر بیش از ۲۰ سال مورد معامله قرار گرفته‌اند، این میزان معامله به تفکیک طول عمر به ترتیب ۱۵٫۴، ۱۷٫۸، ۸٫۱ و ۷٫۱ درصد از حجم معاملات را به خود اختصاص داده است.

قیمت یک متر خانه در تهران چقدر است؟/ منطقه پنج تهران صدرنشین معاملات مسکن

 ۷۲٫۳ درصد از معاملات معطوف به ۱۰ منطقه شهر تهران و ۲۷٫۷ درصد مربوط به ۱۲ منطقه تهران است که البته منطقه پنج تهران با ۱۶ درصد از حجم معاملات بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده و به ترتیب منطقه چهار با ۱۰٫۹ درصد، منطقه ۲ با ۹٫۸ درصد و منطقه ۱۴ با ۶٫۳ درصد در دیگر رتبه های بیشترین معاملات شهریورماه قرار گرفته اند.

 قیمت یک متر خانه در تهران چقدر است؟/ منطقه پنج تهران صدرنشین معاملات مسکن

 تحولات قيمت مسکن

میزان معاملات انجام شده در شهریورماه نسبت به ماه ماقبل خود(مردادماه) با کاهش ۱۶٫۱ درصدی مواجه شده و این در حالی است که ارزش میانگین هر متر مربع در بررسی قیمت شهریورماه نسبت به مردادماه نیز با کاهش ۰٫۶ درصد روبرو شده است.

 

بیشترین قیمت متوسط آپارتمان در معاملات شهریورماه در منطقه یک به ارزش ۸ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان به ثبت رسیده که دقیقا در نقطه مقابل کمترین قیمت میانگین هر متر مربع آپارتمان در منطقه ۱۸ به ارزش ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به ثبت رسیده است.

 

تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شش ماهه نخست سال

این در حالی است که در شش ماهه نخست سالجاری ۸۳ هزار و ۱۹۹ واحد آپارتمان مسکونی مورد معامله قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴، با رشد ۱۴٫۷ درصدی مواجه شده که قیمت متوسط هر متر مربع واحد معامله شده در این مدت ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان ارزش گذاری شده که رشد ۳٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه را به ثبت رسانده است.

 

بررسی معاملات مسکن در شهریور ماه با توجه به قیمت هر متر مربع از این واحدهای نشان از آن دارد، هر متر مربع با قیمت ۳ تا ۳٫۵ میلیون تومان ۱۲٫۵ درصد، ۲٫۵ تا ۳ میلیون تومان ۱۲٫۲ درصد و ۳٫۵ تا ۴ میلیون تومان ۱۱٫۲ درصد از حجم معاملات را به خود اختصاص داده است.

 

البته ۵۹٫۴ درصد از معاملات انجام شده مربوط به هر متر مربع واحد مسکونی با قیمت کمتر از میانگین ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده است.