شناسایی شکل جدید معاملات ملکی در بازار مسکن !

در روزها و هفته‌‌‌های اخیر جنس تازه‌‌‌ای از عرضه و تقاضا در بازار اجاره مسکن شهر تهران رصد شده است. این عرضه وتقاضای جدید ملکی که پیش از این نیز تنها در تعداد محدودی از موارد در بازار معاملات مسکن شهر تهران وجود داشت هم‌‌‌اکنون به موج تازه‌‌‌ای از عرضه و تقاضا در بازار اجاره تبدیل شده است. به طوری که می‌توان آن را به عنوان جنس تازه و ویژه‌‌‌ای از عرضه وتقاضای واحدهای مسکونی در این بخش از بازار ملک مورد توجه قرار داد.
شناسایی شکل جدید معاملات ملکی در بازار مسکن !

 این عرضه خاص مربوط به آن دسته از موجرانی است که به تازگی و به قصد تبدیل به احسن واحد مسکونی خود، آپارتمانی را در مناطق شمالی تهران با فاصله قیمتی قابل‌توجه با آپارتمان خود خریداری کرده‌‌‌اند. این گروه از افراد که اقدام به تبدیل به احسن واحد خود به واحدی با مشخصات ویژه و در مناطق بالاتر کرده‌‌‌اند، برای جبران فاصله بین قیمت خرید آپارتمان و قدرت مالی خود، اقدام به عرضه این واحدها به بازار اجاره با شرایط رهن برای مدت دست‌‌‌کم یک‌سال کرده‌‌‌اند. با توجه به افزایش شدید اجاره‌‌‌بها وسبقت تورم اجاره به تورم ملکی، این اقدام گزینه مناسبی برای افرادی است که قصد تبدیل به احسن ملک خود در مناطق بالاتر را دارند.

در واقع افزایش شدید اجاره‌‌‌بها باعث شده است این افراد فاصله قدرت خرید خود با بهای آپارتمان جدید را از طریق مبلغ رهن جبران کنند. این در حالی است که این اقدام آنها از سوی دیگر تقاضای جدید را به بازار اجاره افزوده است. عمده این افراد واحد مسکونی قبلی خود را که به فروش رسانده‌‌‌اند، برای دست‌‌‌کم یک‌سال از مالک جدید اجاره کرده‌‌‌اند. حتی ممکن است در برخی موارد خریداران نیز در این معاملات افرادی باشند که به دلیل کمبود نقدینگی و ضعف قدرت خرید، حاضر به رهن آپارتمان برای مدت زمان مشخص به مالک قبلی باشند تا از این طریق، فعلا با بهای کمتری بتوانند آپارتمان مورد نظر خود را خریداری کنند. این شکل از معاملات ملکی در هفته‌‌‌ها و روزهای اخیر در بازار مسکن رواج یافته است.

Untitled-1 copy