قیمت مسکن در تهران طی ۶ سال بیش از ۸ برابر شد

وزارت راه و شهرسازی در گزارشی از وضعیت بازار مسکن از افزایش بیش از هشت برابری قیمت مسکن در تهران طی سال ۹۵ تا اردیبهشت امسال خبر داد.

به گزارش اکوفارس، خراسان نوشت: این در حالی است که افزایش اجاره بها از سال ۹۵ تا سال گذشته ۳٫۶ برابر بوده است که به مراتب کمتر از رشد قیمت مسکن بوده و می تواند به معنای افزایش بیشتر اجاره بها به نسبت قیمت مسکن در ماه ها و سال های پیش رو باشد.

به گزارش تسنیم، مطابق اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی سال ۹۵ متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران ۴ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان، در سال ۹۶ بیش از ۴ میلیون و ۸۱۶ هزار تومان، سال ۹۷ معادل ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان، سال ۹۸ معادل ۱۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، سال ۹۹ معادل ۲۴ میلیون و ۲۹ هزار تومان و سال گذشته ۳۱ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان بوده است.

قیمت مسکن در تهران طی ۶ سال بیش از ۸ برابر شد

بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اردیبهشت امسال به ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. به این ترتیب قیمت مسکن در تهران از سال ۹۵ تا سال گذشته ۷٫۱ برابر و از سال ۹۵ تا اردیبهشت امسال ۸٫۳ برابر شده است.

همچنین این گزارش با استناد به آمار بانک مرکزی متوسط اجاره ‌بها برای یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران را در سال ۹۵ معادل ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان، در سال ۹۶ معادل ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان، در سال ۹۷ بیش از ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان، در سال ۹۸ معادل ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان، در سال ۹۹ معادل ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان و در سال گذشته ۸۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است.

۳۲ سال انتظار برای خانه دار شدن!

این گزارش همچنین شاخص مسکن را نیز محاسبه کرده است. این شاخص نشان می دهد افراد در چه مدت زمانی با پس انداز ۳۰ درصد درآمد خود می توانند صاحب مسکن شوند. این شاخص در سال ۹۵ معادل ۱۳٫۸، در سال ۹۶ معادل ۱۳٫۱، در سال ۹۷ معادل ۱۹، سال ۹۸ معادل ۲۴٫۶ و سال ۹۹ معادل ۳۲٫۲ سال ثبت شده است. به این ترتیب خانه دار شدن با فرض قیمت های فعلی و درآمدهای فعلی خانوارها به طور متوسط ۳۲ سال برای هر خانوار زمان می برد.در همین حال به گزارش خراسان، بررسی آخرین گزارش مرکز آمار در زمینه شاخص های قیمت مسکن در سطح کشورکه در جدول زیر نمایش داده شده است نیز روند رشد عجیب قیمت مسکن و اجاره بها در سال های اخیر را نشان می دهد. این آمار وضعیت قیمت زمین، مسکن و اجاره بها تا تابستان ۱۴۰۰ را نشان می دهد. بر این اساس قیمت زمین مسکونی از سال ۹۵ تا تابستان ۱۴۰۰ در کل کشور ۱۰٫۳ برابر شده است. این در حالی است که در همین مدت قیمت مسکن ۷٫۶ برابر و اجاره بها حدود چهار برابر شده است.

اجاره بها از قیمت مسکن تبعیت خواهد کرد؟

به گزارش خراسان، هم در آمار تهران و هم در آمار کشور، رشد اجاره بها در پنج سال اخیر به مراتب کمتر از رشد قیمت مسکن بوده است. برخی معتقدند به همین دلیل اجاره بها رشد بیشتری خواهد کرد تا به قیمت مسکن برسد و برخی دیگر معتقدند با افت قیمت مسکن، به تدریج رشد قیمت مسکن و اجاره بها، روند نسبتا یکسانی خواهد یافت. با این حال برخی معتقدند روند آتی قیمت مسکن در تعیین اجاره بها موثر است. روند آتی قیمت مسکن نیز از روند تورم و قیمت ارز تاثیر خواهد گرفت و در این مسیر مهار روند رشد قیمت ارز برای مهار قیمت مسکن و اجاره بها ضروری است.