سرمایه گذاری در املاک و راه‌های آن

اگر قصد سرمایه گذاری در حوزه املاک را دارید، برای آگاهی بیشتر از این روش و نکات آن، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
خرید خانه بهتر است یا مغازه؟

سرمایه‌ گذاری در املاک، مسئله‌ای است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این روش سرمایه‌ گذاری، اگر با دقت کافی و رعایت نکات و قوانین انجام شود، سود کلانی برای شما به همراه دارد. این املاک می‌تواند خانه یا مغازه باشد. اما سوال اصلی این است که خرید کدام یک بهتر است؟ اگر شما هم به پاسخ این سوال نیاز دارید، تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

۳ فاکتور مهم برای سرمایه‌‌ گذاری در املاک

  • میزان رشد سرمایه یا همان سودآوری
  • ریسک سرمایه‌‌ گذاری
  • قدرت نقدشوندگی

۳ فاکتور مهم برای سرمایه‌گذاری

ریسک در سرمایه‌ گذاری

حال با توجه به فاکتور ریسک سرمایه‌ گذاری در املاک، کدام یک را باید انتخاب کرد؟ خانه یا مغازه؟

می‌توان گفت که بازار مسکن یکی از بازارهای کم ریسک و مطمئن برای سرمایه‌‌ گذاری است. در واقع قیمت ملک نه تنها با رشد تورم افزایش می‌یابد، بلکه در دوره رونق نیز چندین برابر می‌شود. علاوه بر این حتی قیمت مسکن در دوره رکود نیز ریزش چندانی ندارد. به عبارتی اگر با آگاهی کمی وارد این بازار شده و در دوره رکود اقدام به خرید کنید، برای جلوگیری از ضرر، صرفا مدت سرمایه‌ گذاری شما طولانی‌تر می‌شود.

در نتیجه ریسک سرمایه‌ گذاری در خرید خانه تا حدودی پایین است. البته که ریسک خرید مغازه هم پایین بوده و تفاوت زیادی ندارد. در نتیجه با توجه به این فاکتور نمی‌توان گفت که خرید کدام یک بهتر است.

ریسک در سرمایه گذاری

قدرت نقدشوندگی

بازار مسکن به شدت تحت تاثیر دوره‌های رونق و رکود قرار می‌گیرد. این در حالی است که دوره رونق و رکود تقریبا برای املاک تجاری معنایی ندارد. به طور معمول در شرایطی که معاملات در بازار مسکن در جریان باشد، فروش یک خانه به طور تقریبی ۲ ماه زمان برده و فروش مغازه ۶ ماه یا حتی ۱ سال طول می‌کشد. در نتیجه بدون هیچ گونه شک و تردیدی، می‌توان گفت در اغلب مواقع، قدرت نقدشوندگی ملک مسکونی، بیش‌تر از مغازه است.

میزان سودآوری

در بازار املاک، به دو صورت می‌توان سود بدست آورد. یکی با افزایش ارزش ملک، دیگری با اجاره داری. در نتیجه در بررسی میزان سوددهی در بازار املاک ۲ فاکتور، اهمیت ویژه‌ای دارند:

  • میزان رشد قیمت ملک
  • وضعیت میزان اجاره بها

میزان سودآوری

در گذشته ارزش و رشد سرمایه در مغازه بیشتر بوده است. اما امروزه با کم رونق شدن کسب و کارها و تحت تاثیر سایر عواملی که ذکر شد، رشد قیمت در املاک تجاری از املاک مسکونی، کمی عقب افتاده است. البته که اگر ملک تجاری در جای مناسبی واقع شده و چراغ کسب و کار در آن روشن بماند، می‌توان گفت خرید آن ملک تجاری سرمایه‌ گذاری خوبی است.

به همین ترتیب، در حال حاضر شاهد آن هستیم که سرمایه‌ گذاری در بخش مسکونی بهتر از بخش تجاری است. البته در حالت کلی. استثنای این موضوع زمانی است که ملک تجاری مورد نظر، شرایط خاص داشته باشد و در محل مناسبی واقع شده باشد.