ظهور نشانه های بازگشت رکود به اقتصاد آمریکا

بلومبرگ طی گزارشی نوشت نشانه‌هایی از رکود در اقتصاد آمریکا تحت فشار تورم بالا و افزایش نرخ بهره ظاهر شده است.

نشانه‌هایی از رکود در اقتصاد آمریکا تحت فشار تورم بالا و افزایش نرخ بهره ظاهر شده است.

سقوط بازار سهام آمریکا در این هفته و کاهش درآمد شرکت‌های بزرگ خرده‌فروشی مثل والمارت و تارگت، نگرانی سرمایه‌گذاران را افزایش داده‌است. این روند همچنین جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا را در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر به دردسر می‌اندازد.

خانواده‌های آمریکایی تحت فشار قیمت‌ بالای بنزین و مواد غذایی مجبورند زیر بار بدهی‌های سنگینی برای گذراندن زندگی بروند. بالا رفتن نرخ رهن خانه‌ هم دورنمای بازار مسکن در آمریکا را تیره و تار کرده‌است. شرکت‌های کوچک در این کشور با افزایش هزینه کسب‌وکار و مشکلات استخدام و حفظ نیروی کار دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اقتصاددان‌های وال‌استریت پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد آمریکا را در شرایط سیاست‌های سختگیرانه‌ مالی فدرال رزرو جهت مقابله با تورم کاهش داده‌اند. ارزش سهام طی ۶ ماه گذشته در آمریکا کاهش‌یافته، نرخ بهره بالاتر رفته و دلار قدرت‌مندتر شده‌است.

برخی اقتصاددان‌ها عقیده دارند اقتصاد آمریکا به‌خاطر افزایش تقاضا برای خودرو، مسکن و سفر به‌دنبال پس‌اندازهایی که طی همه‌گیری کرونا جمع‌شده، شتاب کافی را دارد و سال جاری میلادی را به‌سلامت به پایان می‌رساند. این اقتصاددان‌ها خطر اصلی را در سال آینده میلادی پیش‌بینی می‌کنند، اما عقیده دارند شاهد کند شدن رشد اقتصاد خواهند بود نه سقوط آن.

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد آمریکا ۲٫۴ درصد در نیمه دوم سال جاری میلادی رشد کند، اما این رقم در نیمه اول سال آینده به ۱ درصد برسد. اقتصاددان‌های گلدمن ساچس دورنمای خود از رشد اقتصاد آمریکا را در هفته گذشته پایین آوردند. اقتصاددان‌های بانک آمریکا هم پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد آمریکا تنها ۰٫۴ درصد در پایان سال آینده میلادی رشد داشته باشد.

اما تعداد فزاینده‌ای از تحلیلگران در مورد شرایط بدتر از این هشدار داده‌اند و انتظار دارند اقتصاد آمریکا طی یک‌سال آینده وارد رکود شود.

همه‌چیز بستگی به تورم و سیاست‌های فدرال‌رزرو آمریکا دارد. اگر تورم بالاتر از هدف ۲ درصد بانک مرکزی آمریکا باقی بماند که در شرایط فعلی سه‌برابر این رقم است، سیاست‌گذاران باید اقداماتی برای کاهش آن انجام دهند که اقتصاد را وارد رکود می‌کند.

فدرال‌رزرو نرخ بهره را ۵۰ واحد در اوایل همین ماه افزایش داده و جروم پاول، رییس این بانک اعلام کرده همین مقدار افزایش نرخ بهره را در دو ماه آینده خواهند داشت.

پاول اعلام کرد توانایی بانک مرکزی در کنترل این شرایط بستگی به عوامل خارجی هم دارد. حمله روسیه به اوکراین قیمت مواد غذایی و انرژی را در کل دنیا بالا برده و جلوی رشد اقتصاد را گرفته‌است. محدودیت‌های سخت‌گیرانه کرونایی در چین هم بیش‌از پیش زنجیره‌های عرضه را مختل می‌کند.

اکثر کسب‌وکارهای کوچک آمریکا انتظار بدتر شدن شرایط خود را در ۶ ماه آینده دارند و یک‌سوم از آن‌ها تورم را بزرگ‌ترین مشکل خود می‌دانند.

تورم مشکل اصلی خانواده‌های آمریکایی هم هست و باعث شده حساسیت مصرف‌کنندگان به پایین‌ترین رقم از ۲۰۱۱ برسد.