پرداخت اجاره خانه در تهران لاکچری شد!

روزنامه همشهری در مطلبی با اشاره به فرا رسیدن فصل جابجایی مستاجران از اجاره مسکن‌های نجومی در تهران خبر داده است

در بخشی از این مطلب آمده است:

* بازار مسکن و اجاره واحدهای مسکونی سال‌هاست دچار التهاب شده و گویا کسی توان مقابله با آن را ندارد. در این بین، برخی‌ها منازل خود را با قیمت‌های گزاف به مستأجران  اجاره می‌دهند و تعیین دلار و سکه طلا برای رهن و اجاره، کم‌کم از شمال شهر به مناطق دیگر هم درحال تسری است. البته، شاید باورش کمی سخت است که برخی‌ها هم دنبال مالکانی هستند که خانه‌های خود را با این شرایط اجاره می‌دهند تا به این واسطه فخرفروشی کنند.

* پیدا کردن خانه‌هایی که با دلار و سکه طلا اجاره داده می‌شوند، کمی دشوار است. مشاوران املاک تا حد امکان سعی می‌کنند از به زبان آوردن یا نوشتن این موضوع در فایل اجاره‌ها خودداری کنند و پیشنهادهای خود را به صورت شفاهی به مستأجران اعلام می‌کنند. البته بیشترشان مشتری‌های ثابت دارند و پاسخ درستی به غریبه‌ها نمی‌دهند.

* یکی از مشاوران املاک محدوده خیابان فرشته می‌گوید: «به هرحال بیشتر خانه‌های این اطراف دارای پنت‌هاوس، جاروبرقی مرکزی، سالن ورزش، مشاعات لاکچری، نگهبانی، شیرآلات گران‌قیمت و حتی کترینگ و کارواش هستند. سفارتخانه‌ها برای اجاره چنین خانه‌هایی رغبت زیادی دارند و خودشان هم تمایل دارند با دلار اجاره کنند.»

* او ادامه می‌دهد: «در این بین، برخی‌ها نیز دنبال چنین خانه‌هایی هستند و حاضر می‌شوند مثل کارمندان سفارتخانه‌ها، اجاره یا رهن خانه‌ها را با دلار بپردازند. عده‌ای هم برای فخرفروشی بین دوستان و آشنایان خود چنین کاری را انجام می‌دهند.»

* یکی از مشاوران املاک محله کامرانیه عنوان می‌کند خرید و فروش، رهن یا اجاره خانه با دلار، موضوع جدیدی نیست. با این حال حاضر به معرفی خودش نیست و می‌گوید: «بعضی از سفارتخانه‌های خارجی با مشاوران املاک آشنایی قبلی دارند و از آنها می‌خواهند برای کارمندهایشان، خانه‌ای را با دلار اجاره کنند. این کار غیرقانونی نیست، اما برای اینکه دچار دردسر نشویم، سعی می‌کنیم در باره آن صحبت نکنیم.»

* این کار به رضایت طرفین بستگی دارد و اجباری در این کار نیست. قرار هم نیست چنین معاملاتی در همه جای تهران رواج پیدا کند. مشاوران املاک هم در این کار دخالت نمی‌کنند و خیلی مواقع، مشتری‌هایی به ما مراجعه می‌کنند که خودشان دنبال چنین خانه‌هایی هستند.

* از او درباره تعیین اجاره بها با سکه طلا می‌پرسیم که می‌گوید: «خیلی کم پیش می‌آید که کسی خانه‌اش را با سکه طلا اجاره بدهد. این افراد معمولاً کسانی هستند که از همسرشان جدا شده‌اند و برای اینکه در خرید سکه برای پرداخت مهریه دچار مشکل نشوند و وقت خود را برای خرید سکه تلف نکنند، به جای اجاره بها، سکه طلا از مستأجرها می‌گیرند و به همسر قبلی‌شان می‌دهند. البته درصد کمی از افراد هم وجود دارند که دنبال سود هستند و به جای تعیین اجاره ثابت، سکه طلا می‌گیرند و فکر می‌کنند سود کرده‌اند چون قیمت سکه و طلا همیشه رو به افزایش است.»

* یکی از مشاوران املاک محله محمودیه هم عنوان می‌کند چنین معاملاتی در بیشتر بنگاه‌های مسکن شمال شهر انجام می‌شود و این کار بیشتر به نفع مستأجر است؛ چرا که ارزش پول آنها حفظ می‌شود. البته این سود زمانی بیشتر می‌شود که مستأجر اجاره بها نداده و بتواند خانه را به صورت رهن کامل اجاره کند.

* او درباره رهن و اجاره منازل با جواهرات می‌گوید: «چنین روشی خیلی مرسوم نیست و مالکان رغبتی به این کار ندارند چون نفعی برایشان ندارد.»