سال خوبی پیش روی مستاجران نیست

یک کارشناس بازار مسکن به امکان افزایش قیمت اجاره‌بها در سال جاری اشاره کرد و گفت انتظار می‌رود که سال خوبی پیش روی مستاجران نباشد.
زیر خط فقر مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از همشهری آنلاین، مهدی روانشادنیا کارشناس بازار مسکن شرایط خوبی برای مستاجران در سال جاری پیش‌بینی نکرد و گفت: به دلیل اینکه در تولید مسکن استیجاری اتفاقی نیفتاده شرایط خوبی برای مستأجران در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی نمی‌شود و انتظار می‌رود اجاره‌بها گران‌تر شود.

وی در ادامه به وضعیت اجاره آپارتمان در تهران و سایر شهرها اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی برای بازار اجاره در سال جاری این است که تورمی در حد سال گذشته در این حوزه رخ دهد.

این کارشناس مسکن با اظهار به اینکه قیمت خریدوفروش تغییر چندانی نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: اما بر این باور هستم که در حوزه خریدوفروش، شرایط امسال نسبت به گذشته بهتر می‌شود.

امکان افزایش قیمت اجاره بها

روانشادنیا معتقد است: نسبت افزایش قیمتی که ما در حوزه قیمت خریدوفروش مسکن داشته‌ایم با افزایش قیمتی که در حوزه اجاره اتفاق افتاده با هم متفاوت است.

این کارشناس با تاکید بر اینکه در حوزه قیمت اجاره جاماندگی به وجود آمده است، خاطرنشان ساخت: به همین دلیل پیش‌بینی این است که اجاره‌بها افزایش بیشتری پیدا کند اما در بازار خریدوفروش با توجه به اینکه تب‌وتاب قبلی فروکش کرده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری، تورمی که سه چهار سال گذشته در بازار مسکن رخ داد را شاهد نخواهیم بود، عنوان کرد: رصد قیمت‌ها در بازار اجاره نشان می‌دهد که ضابطه‌ای برای اجاره‌بها وجود ندارد.

روانشادنیا به لزوم راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور توسط دولت تأکید کرد و افزود: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا سقف اجاره‌بها ۲۵ درصد مشخص شد اما این مصوبه در عمل اجرایی نمی‌شود. البته چنین طرح‌هایی باید مکانیزم اقتصادی یا مکانیزم‌های حقوقی مشخص داشته باشند.

این کارشناس بازار مسکن راهکار کنترل افزایش قیمت در بازار مسکن را افزایش تولید مسکن و تحول در سیستم اجاره‌داری می‌داند و می‌گوید: باید در حوزه تولید مسکن استیجاری یا اجاره به شرط تملیک و تکالیف قانونی که در این حوزه است اقدام شود و نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور راه‌اندازی شود.

روانشادنیا معتقد است اگر نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور توسعه پیدا کند خود به خود در طول زمان اتفاقات بهتری می‌افتد. برای مثال، یک موضوع رایجی که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد این است که مدت قرارداد اجاره بیشتر از یک سال، دو ساله یا سه ساله است.