قیمت‌ مسکن در سال ۱۴۰۱ کاهش می‌یابد؟

قیمت‌ مسکن در سال ۱۴۰۱ کاهش می‌یابد؟

جریان کاهش قیمت در طول ماه‌های سال گذشته وارد بازار مسکن ۱۴۰۱ شده است و ریزش نرخ‌های پیشنهادی و ثبات قیمت در سال جاری با تکیه بر ساخت مسکن دولتی و نتیجه‌گیری از مذاکرات رفع تحریم‌ها قطعی است.

به نقل از ایرنا، رشد قیمت مسکن در تهران، بعد از ۴ سال، در سال گذشته متوقف شد و کاهش محسوسی پیدا کرد تا جایی که زمستان سال گذشته تورم نقطه‌ای مسکن از نزدیک ۱۰۰‌درصد در ابتدای سال به ۲۰ درصد رسید؛ حالا جریان تخلیه حباب ملک نیز که از زمستان سال ۱۴۰۰ به مرحله تثبیت رسید وارد سال ۱۴۰۱ شده است و آنطور که واسطه گران ملکی به ایرنا می‌گویند اگر مذاکرت رفع تحریم‌ها به نتیجه برسد جریان کاهش قیمت ها از حالت شکننده و مردد سال قبل خارج خواهد شد و بازار ملک بعد از توقف رشد قیمت‌ها، شاهد کاهش چشمگیر در قیمت‌های اصلی خواهد بود.

به اعتقاد واسطه گران در پنج منطقه پایتخت ریزش قیمت‌ها در صورت نتیحه‌گیری از مذاکرات رفع تحریم‌ها تا متری ۱۰ میلیون تومان در برخی مناطق پایتخت امکان پذیر است.

از نیمه دوم سال گذشته ریزش قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان آغاز شد و تمایل برای فروش ملک حدود ۳۰ درصد در مقایسه با سال قبل از آن افزایش پیدا کرد.

زمستان سال گذشته و در آستانه ورود به سال جدید هم خبری از افزایش نامتعارف قیمت‌ها نبود و حالا به اذعان فروشندگان ملک در چندین منطقه ادامه جریان کاهش قیمت در طول ماه‌های سال گذشته وارد بازار مسکن ۱۴۰۱ شده است.

شرایط سوداگران و دلالان ملکی در وضعیت ثبات قیمتی چگونه است؟

اکنون سوداگران مسکن با توجه به ثبات قیمت‌های قطعی، ریزش نرخ‌های پیشنهادی و کاهش ۴۰ درصدی ناشی از خواب سرمایه در بخش املاک، برای خروج از این بازار آماده اند.

شرایط تعدیل قیمت ها و تمایل به فروش ملک بدون افزایش قیمت نسبت به سال قبل، بازار را برای بازگشت خریداران مصرفی به بازار فراهم کرده است و در عین حال بازار برای دلالان و سوداگران و احتکار کنندگان دیگر جای امنی نیست.

بازار مسکن معمولا در فروردین بیشتر تماشاچی دارد تا خریدار و این وضعیت ادامه دارد تا قیمت‌ها روشن شود و به اصطلاح بازار از گیجی درآید. با این حال بازار مسکن ۱۴۰۱ با شروع ماه مبارک رمضان و در آستانه اعلام قطعی نتیجه مذاکرات رفع تحریم‌ها دوره انتظار بیشتری را نسبت به سال‌های قبل برای قطعی شدن قیمت‌ها خواهد کشید.

نکته دیگر اینکه فضای مثبت مربوط به اخبار مذاکرات به عنوان مهمترین عامل خارجی روی قیمت‌های مسکن تاکنون اجازه شک قیمتی جدیدی به بازار مسکن نداده است.

دومین تفاوت بازار مسکن در بهار امسال با بهار سال گذشته این است که در سایه اخبار خوش کلنگ زنی پروژه‌های مسکن که در تعطیلات سال نوی امسال هم ادامه داشت،جریان تخلیه حباب قیمت ادامه دارد و فعلا از قیمت‌های نامتعارف و افزایش‌های ناگهانی قیمت مسکن خبری نیست.

رییس جمهوری در تعطیلات نوروز امسال با حضور و بازدید از شهر جدید پردیس دستور ویژه داد تا پروژه‌های مسکن مهر هر چه زودتر تکمیل و تحویل متقاضیان شود. در عین حال وزیر راه و شهرسازی با سفر به دو استان کشور چندین پروژه نهضت ملی را کلنگ زد.

ریزش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ قطعی است

تورم بازار مسکن پایتخت پس از طی دوره تنش قیمتی که از آذرماه سال ۱۳۹۶ تا اسفندماه ۱۳۹۹ ایجاد شد، از تابستان سال گذشته کنترل شده است.

مقایسه منحنی رشد قیمت سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد که تورم سالیانه به صفر شدن تمایل پیدا کرده و بنا به گفته کارشناسان اگر شوکی به این بازار وارد نشود ریزش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ قطعی است.

دی ماه ۱۳۹۶ به بعد روند صعودی قیمت مسکن آغاز شد و آبان ماه ۱۳۹۹ با رشد سالیانه ۱۱۸ درصد به بالاترین میزان افزایش قیمت در بازه زمانی ۳۴ ماهه رسید.

ایرنا در اسفند سال ۹۸ در گزارشی با عنوان«خانه در رکود رشد قیمت را تجربه می‌کند» از افزایش بی رویه قیمت مسکن خبر داد که به اذعان مسولان بخشی از افزایش قیمت بازار مسکن مربوط به تقاضاها و نیاز بازار بود و انتظار ذهنی نیاز به مسکن باعث افزایش قیمت شده بود که دولت در پروژه «مسکن ملی» در حال پاسخگویی به این نیاز است. اما از آنجایی که این پروژه هیچ گاه به فصل گرم خود نرسید جریان افزایش قیمت‌ها تا تابستان سال گذشته ادامه داشت.

پس از آن روند افزایش سالیانه قیمت نزولی شد تا اینکه در بهمن ۱۴۰۰ به ۱۶.۴ درصد رسید. این کمترین میزان رشد قیمت از دی ماه ۱۳۹۶ تاکنون بوده است.

کارشناسان بازار مسکن معتقد هستند که جریان تخلیه حباب ملک در سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت اما رنج بازار مسکن از تورم نهاده‌های ساختمانی و میزان کسری مسکن است.

بازار مسکن ظرفیتی برای رشد قیمت مجدد ندارد و بازار دوره تنش قیمتی را پشت سر گذاشته است. اگر کنترل قیمت ارز و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای ادامه داشته باشد انتظار کاهش قیمت در بازار ملک تا ریزش میلیونی قیمت‌ها در هر متر مربع ادامه خواهد داشت.

«مصطفی قلی خسروی»، رییس اتحایه مشاوران املاک نیز درباره قیمت مسکن در سال جدید، گفت: با توجه به افزایش بی رویه قیمت مسکن در سال‌های گذشته و افزایش نامتعارف قیمت‌های پیشنهادی بازار، کشش قیمت‌های نجومی جدید را نخواهد داشت و شاهد ثبات بازار خواهیم بود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره تاثیر مذاکرات وین بر کنترل قیمت مسکن نیز گفت: مذاکرات رفع تحریم‌ها روی شرایط اقتصادی اثرگذار است و ریزش قیمت‌های پیشنهادی و بازشدن قفل گرانی از بازار مسکن را سبب می‌شود.