افزایش قیمت مسکن در تهران/ کاهش ۲۰ درصدی معاملات

افزایش قیمت مسکن در تهران/ کاهش ۲۰ درصدی معاملات

بانک مرکزی از افزایش ۶.۲ درصدی قیمت مسکن در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن (بهمن) و کاهش ۲۰ درصدی معاملات خبر داد.

به نقل از تسنیم، طبق آمار بانک مرکزی که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، به ۶٫۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۹٫۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۲۹٫۶ درصد افزایش نشان می دهد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معامالت ملکی شهر تهران ۳۵۱٫۲ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۶٫۲ درصدی نسبت به ماه قبل است.

در بین مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده ۷۷ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان برای منطقه یک و ۱۶ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان برای منطقه ۱۸ بوده است.

این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۶ درصد افزایش داشته است. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معاملات شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که از مجموع ۶۸۳۴ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۲٫۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود سهم مذکور در مقایسه با اسفندماه سال قبل از آن ۵٫۹ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه‌های ۱۱ تا ۱۵ و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

تعداد معاملات انجام شده مسکن در آخرین ماه سال گذشته ۶۸۰۰ فقره بود که نسبت به ماه قبل از آن (بهمن ۱۴۰۰) ۱۹٫۹ درصد و نسبت به بهمن ۹۹ بالغ برا۲۹٫۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.