املاک مارکدار: آیااملاک مارک دار کیفیت تبلیغ شده را هم دارند ؟
چند سالی است که در بازار املاک به عنوان برچسب تضمین کیفیت و تجمل عمل میکند. اما آیا این خانههای به اصطلاح «مارکدار» همان کیفیت تبلیغ شده را دارند؟آیا این خانههای مارکدار همان خانههایی هستند که حال انسان را رعایت میکنند؟ مهرداد زوارهمحمدی، معمار و مدرس دانشگاه این خانههای بزک شده را به «بمبهای ساعتی» تشبیه میکند که هر آن ممکن است بر سر ساکنانش تخریب شود. خانههایی که بدون رعایت اقلیم و فرهنگ بسترشان، با دستاویزی به مارکهای خارجی مارکدار شدهاند.
ساختمان مارکدار متری ۸۰ میلیون تومان
«خود افرادی که این اسمها را گذاشتهاند واقعا نمیدانند که این تعبیر نشان از چیست.» این پاسخ را یکی از مشاوران املاک منطقه قیطریه به سوال «املاک مارکدار یعنی چی؟» میدهد. با این حال او مارکدار بودن ساختمانی را در ارتباط با مصرف مارکهای خارجی در تجهیزات یا چیدمان خانه میداند. او با اینکه تاکید میکند «هنوز تعریف مشخصی از این برچسب در بازار نیست» اما به نظر میرسد که مشتریان ملک به خوبی با این ادبیات آشنا هستند تا جایی که به گفته این مشاور املاک «حتی خریدارانی که وسعشان نمیرسد در مرحله اول میخواهند این خانهها را ببینند.» برای جستوجوی چرایی نامگذاری برخی املاک تهران با برچسب «مارکدار» لازم است سری به شبکههای اجتماعی و پایگاههای اینترنتی این مجموعه بزنیم تا مشخص شود مارکدار بودن یک ساختمان نه لزوما به خاطر کیفیت زمین بناست، نه مصالح و نه سازنده آن.
معضلی که این گروه برای وضعیت حال معماری ایران تعریف میکنند؛ «حیف و میل شدن تلاشهای ایرانیان برای خلق یک برند است.» و راهحلی که برای این کار مطرح میشود با واژه برند عجین است: «تهیه استراتژی مناسب جهت تثبیت برند در اذهان جامعه»، «برندهای ساختمانی ایرانیان»، «خلق برند»، «جهانیسازی برندهای ساختمانی ایران» و «هویتبخشی به فرهنگ برند در صنعت ساختمان ایران». با اینکه بیانیه این گروه خبر از تولید برند میدهد اما این ساختمانهای مارکدار برند بودن خود را از مصرف مارکهای خارجی میگیرند. به عبارت دیگر برند مصرف میکنند تا برند شوند. ساختمانهای مارکدار ساختمانهایی هستند که در این گروه معرفی میشوند و در ساخت این بناها گروهی متشکل از بیش از ۵۰ معمار ، ۵۰ سازنده، ۱۰مشاور املاک و ۸۰ فروشنده صنایع لوکس ساختمانی حضور دارند. این مجموعه در کنار مارکدار کردن ساختمانهای خود، مراسم افتتاحیه پر زرق و برقی برای ساختمانهای «مجلل و فاخر» برگزار میکند. تمام این هزینهها و هزینه مارکدار بودن به قیمت تمام شده ساختمان اضافه میشود. مشاور املاک قیطریه که پاسخگوی سوالات است، خود یکی از مشاوران املاکی است که نام املاکش در بین املاک این گروه معرفی شده است. او میگوید که برچسب زدن مارکدار به ساختمانی میتواند حدود ۲۰درصد باعث بالا رفتن قیمت آن شود: «خانه معمولی اگر متری ۴۵ میلیون تومان در این منطقه خرید و فروش شود، خانههای مارکدار از متری ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان به ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان هم فروخته میشوند. البته برخی هم سلیقهای عمل میکنند و از این مبلغ هم گرانتر میفروشند.» مشاور املاک دیگری نیز در منطقه الهیه این خانهها را واجد کیفیت بالایی میداند زیرا لوازم به کار برده شده از «برندهای اروپایی هستند.» او در پاسخ به این سوال که کیفیت زندگی در خانه چقدر به برند ربط دارد، صحبت را به سمت امکانات رفاهی این خانهها میبرد که این خانههای مجلل زمین تنیس و گلف هم دارند و «همین کیفیت زندگی را تعیین میکند.» اما مگر چند نفر از ساکنان این خانه گلف و تنیس بازی میکنند و کیفیت زندگی به بازی تنیس و گلف ربط دارد؟ او میگوید: «نه ربطی ندارد، اما همین که بدانی در چنین خانهای هستی شخصیت و اعتبارت بیشتر میشود.»