مصاحبه خبری با مهندس امیرقاسمی

مصاحبه خبری با مهندس امیرقاسمی در ویژه نامه اولین نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته تهران


به مناسبت برگزاری اولین نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته تهران در تاریخ ۴ لغایت ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در محل برگزاری نمایشگاههای مصلی تهران مصاحبه ای با مهندس امیرقاسمی مدیرعامل شرکت مهندسی سازه آزمون فولاد (بنیانگدار بومی سازی جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد در ایران) و عضو هیت علمی و مدرس مرکز ملی مقاوم سازی ایران به شرح زیر صورت پذیرفت.

به کار گیری جوشکاری فورجینگ چه مزایایی و ویژگی هایی دارد ؟

با استفاده از این روش جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد علاوه بر ایجاد اتصالی با استحکام و مقاومت بالاتر نسبت به روش اورلپ به خاطر حذف اورلپ و نیز حذف پرت میلگرد در پروژه های ساختمانی ، صرفه جویی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بستگی به نوع کار و سایز میلگردها خواهیم داشت.

روش جوشكاري سر به سر ميلگرد در مقاومت سازه هم نقشي تعیین‌کننده دارد. با توجه به کاهش مصرف میلگرد وزن سازه کم شده و متناسب با آن از نیروهای ثقلی جانبی نیز کاسته شده و در نتیجه مقاومت سازه در مقابل زلزله افزایش خواهد یافت. همچنین با توجه به كاهش تراکم میلگردها در نقاط اتصال، امکان ویبره بهتر بتن فراهم مي‌شود و در این محل ها درگیری بتن با میلگرد ها افزایش خواهد یافت. علاوه بر اين در جوش سر به سر ميلگرد به خاطر بالا رفتن قطر میلگرد در نقطه جوش شده افزایش مقاومت و استحکام را با حفظ خواص متالورژیکی میلگرد در نقطه اتصال شاهد هستیم.

چگونه این تکنولوژی وارد ایران شد ؟

بروز مشکلات و معضلات متعدد در ساخت و ساز سازه های بتنی و درک نیاز این موضوع در پروژه های کشور، کارشناسان شرکت مهندسی مشاور سازه آزمون فولاد را بر آن داشت تا با بررسی های فنی خود اقدام به بسط و گسترش فن آوریهای نوین صنعت جوشکاری در بحث سازه های بتنی در کشور نمایند.

 در این رابطه واحد تحقیق و توسعه شرکت مهندسی مشاور سازه آزمون فولاد با بهره گیری از متخصصین باتجربه و خلاق خود در این بخش در سال ۱۳۸۹ اقدام به راه اندازی بخش جوشکاری سر به سر میلگرد خود، به عنوان اولین شرکت فنی و مهندسی ایرانی در زمینه فن آوری نوین فورجینگ سر به سر میلگرد نمود.

این شرکت با بهره گیری از متخصصین با سابقه خود در زمینه های عمران، متالورژی و با درایت و شناخت بررسی شده از مشکلات و معضلات موجود در صنعت ساخت و ساز مسکن به فعالیت در زمینه تولید اجزای فن آوری نوین فورجینگ سر به سر میلگرد مبادرت ورزید و تلاش خود را در جهت نیل این تکنولوژی به سمت بومی سازی کامل در کشور نمود.

نیاز روز افزون پروژه های داخلی به تجهیزات جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد و بالا بودن قیمت تجهیزات خارجی و عدم دسترسی راحت به قطعات یدکی و لوازم جانبی این دستگاه باعث تولید و ساخت دستگاه ایرانی با مشخصات و شرایط به مراتب بهتر از نمونه مشابه خارجی شد.

از مزایای دستگاه تولید این شرکت می توان به کیفیت مطلوب در مقایسه با قیمت مناسب دستگاه اشاره کرد. با در نظر گرفتن داخلی بودن اجزای این دستگاه تهیه قطعات و خدمات مورد نیاز با توجه به وجود بیش از هشت عاملیت مجاز فروش در سراسر کشور به سهولت صورت می گیرد.


شرایط جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد در حال حاضر در کشور چگونه است ؟

زمینه و بستر اولیه جهت پیاده سازی و کاربرد صحیح یک تکنولوژی در یک کشور مستلزم فرهنگ سازی صحیح آن تکنولوژی می باشد. لزوم انجام کار دقیق و حرفه ای در زمینهمهندسی جوشکاری و تکنولوژی فورجینگ سر به سر میلگرد در ایران با توجه به معضلات قبلی که در زمینه ساخت و ساز سازه های فلزی و پایین بودن سطح جوشکاری های انجام شده در ساختمانهای سطح شهر وجود داشت درس عبرتی برای جامعه مهندسی شده است.

متاسفانه در پروژه های ساختمانی عدم پیاده سازی چهار چوب ها و باید و نباید های ابتدایی مطابق با استاندارد های جهانی باعث شده تا کیفیت جوشکاری سازه های فلزی در سطح پایینی از استاندارد های جهانی پیاده سازی و اجرا گردد.

برای فورجینگ سر به سر میلگرد نیز اگر از ابتدا کار به صورت اصولی و دقیق و مهندسی پیگیری و پیاده سازی نشود در آینده ای نه چندان دور افرادی در این زمینه کاری وارد بازار کار خواهند شد که تولید همان مشکلاتی را در سازه های بتنی می کنند که هم اکنون در سازه های فلزی گریبانگیر مردم و مسئولین شده است.

چه توصیه ای در خصوص فورجینگ دارید ؟

بهتر است با توجه به بومی شدن این تکنولوژی در ایران بر اساس استاندارد های موجود و تدوین شده توسط سازمان فنی و حرفه ای کشور آموزش های دقیق و اصولی به کاربران اینگونه دستگاهها داده شود تا بتوانیم از این تکنولوژی در راستای مستحکم تر شدن سازه های بهره بگیریم نه ضعیف تر کردن آنها. ارائه خدمات دقیق مهندسی و آموزشهای اولیه توسط مهندسین کارآزموده در این تکنولوژی و کنترل کردن وجود صلاحیت و تخصص آنها و داشتن کارت مهارت و گواهینامه جوشکاری از موارد خیلی مهم و حیاتی در کاربرد این تکنولوژی می باشد.

خوشبختانه شرکت مهندسی مشاور سازه آزمون فولاد با بهره گیری از سابقه هشت ساله خود در زمینه آموزش و برگزاری دوره های متعدد در زمینه مباحث مختلف جوشکاری توانسته تا بخشی از نیاز صنعت ساختمان را به تکنسین های و اپراتورهای جوشکاری فورجینگ برطرف کند.

لزوم همکاری هرچه بیشتر سازمانها و ارگانهای مربوطه همچون وزارت مسکن، نظام مهندسی، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، اداره استاندارد ایران می تواند تسریع دهنده فرهنگ سازی و بسط و گسترش این تکنولوژی مفید در کشور باشد.