چه رادیاتوری بخرم

ساختمان، مصالح ساختمانی، تاسیسات و برق، دکوراسیون، همایش ، نمایشگاه، ساخت و ساز، معماری، راه و شهر سازی، نشریه بازار ساختمان و تاسیسات

چه رادیاتوری بخرم؟

 اگر شما سیستم گرمایش با رادیاتور را برای تامین گرمایش فضای مورد نیاز خود انتخاب نموده اید توجه شما را به مطالب مهم زیر جلب می نمائیم:

رادیاتور در واقع یک مصرف کننده می باشد که گرمای موجود در آب داغ را به صورت گرمایش محیط مصرف می نماید. این آب داغ که دمایی در حدود ۴۰ تا ۸۵ درجه سانتیگراد خواهد داشت می تواند توسط یک تولید کننده گرما مانند دیگ آبگرم در موتورخانه مرکزی یا پکیج شوفاژی دیواری تامین گردد. حال بایستی با علم به نوع تولید کننده گرما (دیگ یا پکیج) مصرف کننده (همان رادیاتور) سازگار با آن را انتخاب نمود. در ابتدا به معرفی انواع رادیاتور می پردازیم:

نوع اول رادیاتورها که نوع نام آشنایی می باشند به رادیاتور پره ای مشهورند

این رادیاتورها عموما از آلومینیوم ساخته شده اند و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و رسوب موجود در آب و خوردگی دارند. فلذا از این نوع رادیاتورها در مناطقی که رطوبت بالایی دارند (شهرهای شمالی) و یا در در فضاهایی همچون حمام (در قدیم) استفاده می نمایند. از آنجا که میزان رسوب در سیستم های موتورخانه مرکزی با دیگ آبگرم بسیار بالا می باشد بهترین رادیاتورها برای استفاده در این سیستمها نوع پره ای آلومینیومی می باشند. لازم به ذکر است در سیستم های مرکزی با توجه به باز بودن مدار گرمایشی به کمک منبع انبساط! همواره مقدار زیادی آب در منبع انبساط تبخیر شده و آب جدید جایگزین آن می شود و این امر ورود روزافزون رسوبات آهکی و خورنده در مدار گرمایشی را به دنبال خواهد داشت.

 نوع دوم رادیاتورها به رادیاتورهای پانلی یا پنلی شهره شده اند.

این رادیتورها از فولاد ساخته شده اند که نوع اصلی آن در ترکیه با ورق ۱٫۱ میلیمتر و نوع ایرانی آن با ورق ۱٫۱۵ و ۱٫۲ در ایران مونتاز می شود. با توجه به فولادی بودن این رادیاتورها با افزایش ضخامت ورق آنها راندمان حرارتی آنها کاهش پیدا می کند. علاوه بر این در برابر رسوب بسیار آسیب پذیرترند اما به دلیل ارزان بودن آهن از آلومینیوم قیمت رادیاتورهای پنلی از رادیاتورهای آلومینیومی پایین تر است. این رادیاتورها با رنگ مخصوص رنگ آمیزی می شوند و با توجه به کم بودن دمای سطح آن به نسبت به رادیاتورهای پره ای هوا را کمتر سوزانده و سیاهی کمتری بر روی پرده ها از خود بر جای می گذارند. این رادیاتورها به صورت بلوک های ۶۰ تا ۱۸۰ سانتی موجود می باشند و در ارتفاع های ۵۵ تا ۶۰ سانت به وفور تولید می شوند.

حال سوال این است؟ کدام رادیاتور با پکیج و کدام نوع رادیاتور با دیگ آبگرم (موتورخانه مرکزی) سازگارتر است؟

اگر شما از سیستم موتورخانه مرکزی برای تامین آب داغ رادیاتورها استفاده می کنید بایستی از رادیاتورهای پره ای استفاده کنید تا در برابر رسوبات موجود در مدار گرمایشی از نوع باز در امان بمانند اما با توجه به ساختار داخلی مبدلهای تمامی پکیج ها که عموما از آلیاژهای مسی تشکیل شده اند در صورت استفاده از رادیاتورهای پره ای، مس داخل مبدل ها با آلومینیوم داخل رادیاتورها تشکیل پیل الکترولیتی می دهند و حاصل واکنش آن دو با هم تولید مداوم گاز قابل اشتعال داخل مدار گرمایشی و رادیاتور و هوازدگی سیستم و نیز خوردگی پمپ و مبدل خواهد بود این معایب در بیش از ۸۰ درصد پکیج هایی که با رادیاتورهای پره ای کوپل شده اند مشاهده شده اند (که از نظرات ثبت شده در این وب سایت توسط کاربران قابل بررسی است) و میزان آن به کیفیت و خلوص مس داخل مبدل و آلومینیوم داخل رادیاتور و کیفیت رنگ داخلی رادیاتورها بستگی دارد. عکس زیر آب تخلیه شده از پکیجی را نشان می دهد کا به رادیاتور پره ای کوپل شده است.

لازم به ذکر است در سیستم پکیج شوفاژی، مدار گرمایشی از نوع بسته بوده و بعد از پرکردن سیستم برای بار اول، اگر نشتی وجود نداشته باشد دیگر نیازی به اضافه کردن آب جدید به پکیج و مدار گرمایشی نخواهد بود، در نتیجه وجود رسوب در مدار گرمایشی بسیار کم بوده تا حدی که رادیاتورها حتی بعد از گذشت ۱۰ سال دچار خوردگی نمی شوند در نتیجه تمامی تولید کننده های رادیاتورهای پنلی ۱۰ سال گارانتی تعویض بی قید و شرط به محصولشان اضافه می نمایند. بنابراین این رادیاتورها به نسبت رادیاتورهای پره ای علاوه بر داشتن قیمت پایین سازگاری بیشتری نیز خواهند داشت. ضمنا تنها مدار مربوط به آب مصرفی همواره در پکیج در معرض رسوب گرفتگی می باشد.

نوع سوم رادیاتورهای کریستالی یا ژله ای

 که بی کیفیت ترین رادیاتورهای موجود در بازار می باشند که در صورت استفاده در سیستم پکیج شوفاژی مشکلات عدیده ای در پی خواهد داشت. این رادیاتورها شباهت بسیاری به رادیاتورهای پره ای دارند با این تفاوت که پره ها توسط دو لوله یکی در بالا و دیگری در پایین به همدیگر وصل می شوند. با توجه به کیفیت بسیار پایین رنگ داخل این رادیاتورها، پس از راه اندازی! این رنگ به شکل رسوبات آهکی بسیار نرم از سطح رادیاتور جدا شده و در مسیر صافی برگشت آب از رادیاتور به پکیج به تله می افتد و با مسدود کردن این مسیر علاوه بر به خطر انداختن پمپ پکیج و سوختن آن، کارکرد مدار گرمایشی را مختل نموده و بعضا با تولید صدای زوزه آسایش کاربر را بهم می زند.